Ik hou ervan om To-Do lijstjes te maken. Vooral met mijn drukke bestaan met mijn blog, want als ik niks opschrijf gaat eigenlijk bijna alles mis.
Dat merk ik aan alles. Zelf probeer ik mijzelf altijd aan een schema te houden. En als ik iets belangrijks te doen heb probeer ik het ook ergens groots neer te zetten. Wij hebben in de keuken een krijtbord en daar schrijf ik altijd de belangrijkste dingen op.
Ik probeer mezelf altijd aan een planning te houden. Soms vind ik dat ook wel moeilijk hoor! Maar dan is het gewoon pech hebben als ik een afspraak mis. Laatst heb ik dat dus ook meegemaakt: ik had een afspraak met de tandarts en ik had een herinnering ingesteld op mijn mobiel. Je denkt natuurlijk: Het werkt! Nee.. helaas me telefoon ging niet af. Dus ik vergat mijn afspraak. Nu probeer ik zoveel mogelijk op te schrijven, anders kan ik me er echt niet aan houden.
Bedenk het van te voren
Allereerst leg je je agenda naast je neer en bedenk je wat je eigenlijk allemaal moet doen. Schrijf dingen op als sport, tandarts, toetsen, werk en natuurlijk de leuke dingen zoals afspreken met vrienden. Schrijf alles op een rijtje zodat je een overzicht hebt. Ik gebruik zelf Wunderlist en daar zet ik altijd mijn lijstjes in wat ik moet doen. Mijn blog staat onder een aparte categorie.
Maak een schema
Zelf probeer ik mijzelf altijd aan een schema te houden. En als ik iets belangrijks te doen heb probeer ik het ook ergens groots neer te zetten. Wij hebben in de keuken een krijtbord en daar schrijf ik altijd de belangrijkste dingen op. Zoals naar de Tandarts gaan. Dan moet je al je taken in een schema zetten, er zijn verschillende schema’s die je kunt gebruiken.
Ook kun je het bijvoorbeeld in een notitieblok neerzetten of in een agenda. Zelf ik schrijf het altijd extra in mijn agenda.Maar in de vakantie gebruik ik juist een planner zoals hier boven staat, het is maar wat jezelf fijner vindt. En tegenwoordig kun je natuurlijk ook in je telefoon kwijt!
Probeer je eraan te houden
Het moeilijkste is natuurlijk om je je aan de planning te houden, je moet de motivatie krijgen. Als je iets af hebt en je het met je roze marktstift door krast krijg je echt een heel fijn gevoel. Dus denk daar aan als je begint met die werk opdracht. Natuurlijk moet je planning ook realistisch zijn je kunt niet drie hoofdstukken achterelkaar door lezen. Neem af en toe een pauze waar door je even tot rust komt. Misschien is het ook een idee om op te bouwen met schema’s eerst doe je per dag één ding dat moet en bouw je het op.
Ik begin bij mijn bureau, daar ruim ik alle prullen op en zelfs op mijn computer zet ik een scan aan en CCleaner zo wordt je PC ook direct opgeruimd. Dan zoek ik mijn kaptafel uit daar ligt mijn Make-up en kleding in. Ik zoek eerst mijn kleding uit en wat weg moet gooi ik weg. Dan zoek ik mijn Make-up uit Mascara kun je bijvoorbeeld maar 4 maanden bewaren. Dan maak ik alles schoon, alles poets ik. Dan pak ik de stofzuiger en zorg dat alles top tot teen schoon in.
In een schone fijne werkplek werk ik ook veel beter! En jullie?
Zoals ik al zei: een alarm op je telefoon is erg handig! En je kunt ook Wunderlist gratis downloaden in de App store. Ik heb een premium account, maar ik moet zeggen het geeft niet heel veel toevoeging. Behalve dat je dan extra achtergronden hebt, en geen advertenties.